Ved dødsfald i 2026 kan der som udgangspunkt overføres arv til børn inden for et bundfradrag på 392.300 kr., før boet skal betale boafgift. Bundfradraget gælder én gang for boets samlede afgiftspligtige arvebeholdning – ikke for hvert barn. Beløbet reguleres årligt.
Arveafgift kaldes formelt boafgift. Det er boet, der betaler afgiften, inden arven fordeles mellem børnene.
Børn betaler 15 procent i boafgift
Overstiger den afgiftspligtige arvebeholdning bundfradraget, betaler boet 15 procent i boafgift af beløbet over grænsen. Ved opgørelsen indgår aktiver og gæld som udgangspunkt til handelsværdi, og relevante boudgifter kan fradrages.
Hvis den afgiftspligtige arvebeholdning efter en forælder eksempelvis er 1.000.000 kr., ser beregningen ved dødsfald i 2026 sådan ud:
1.000.000 kr. − 392.300 kr. = 607.700 kr.
Boafgiften er 15 procent af 607.700 kr., altså 91.155 kr. Herefter er der 908.845 kr. tilbage til fordeling mellem børnene.
Gælder bundfradraget for hvert barn?
Nej. Antallet af børn ændrer ikke bundfradraget. Hvis boets afgiftspligtige arvebeholdning er 392.300 kr., kan beløbet fordeles mellem ét eller flere børn uden boafgift. Arver to børn lige meget, får de 196.150 kr. hver. Arver fire børn lige meget, får de 98.075 kr. hver.
Hvad hvis der også er en ægtefælle?
En ægtefælle, der ikke er separeret fra afdøde, betaler som hovedregel ikke boafgift af sin arv.
Hvis både ægtefællen og børnene arver, betales der derfor som udgangspunkt kun boafgift af børnenes arv, i det omfang den overstiger boets bundfradrag.
Der gælder særlige regler for blandt andet arv, hvortil der er knyttet brugs- eller indtægtsnydelse.
Ved skifte af et uskiftet bo vil der som udgangspunkt kunne anvendes et bundfradrag for hver ægtefælle.
Hvis begge bundfradrag opgøres efter 2026-satsen, er de samlet 784.600 kr.
Afgiftspligten af førstafdødes andel indtræder først, når det uskiftede bo skiftes.
